2011. február 11., péntek

Arcmetszetek


A sofőr arcán átvonulnak a fejében cikázó gondolatok.  Ő az egyetlen a buszon, akiről ez elmondható. A többiek kifejezéstelen arccal kapaszkodnak a fogantyúba, vagy kényelmesen hátradőlnek, és kinéznek az ablakon.
Mozgolódás támad. Három utas leszáll. Maguk mögött hagynak két pár összetaposott cipőt, négy leszakított kabátgombot.
A busz sofőrje a visszapillantó tükörbe néz. Összpontosít. Ez látszik az arcán. Felváltva figyeli a tükröket. Apró hibákat keres. Szabálytalanul előző kocsit, az úttestre lépő óvatlan gyalogost, síkos útszakaszt. Nehéz kitalálni a korát. Ugyanannyi eséllyel lehet huszonnyolc, mint harmincnégy éves. A homlokán nincsenek ráncok. Apró, barna szemei vannak. Kérdőn néz az utasra. Mintha nem az úti cél érdekelné, hanem a mögötte rejlő indok. Nincs cigaretta a kezében. Az órája egyszerű. Ahogyan a ruhája is. Fekete sportnadrág, sötétkék pulóver. A visszapillantó tükör felett játék mackók lógnak. Ismét koncentrál. Kanyarodik a busz.
A kék kabátos néni leszáll. Felszabadul egy ülőhely. A fiú körülnéz. Az arca bosszús. Legyen boldog a lány, és üljön le. Udvarias is lehet az ember. Hetente egyszer mindenképpen.
A lány arca sminkelt. Közönyösen kibámul az ablakon. Végre kevesebb az ember. Összetaposták a cipőjét. Kis híján a körme is letört.
Újabb megálló. Felszáll két arcmetsző. Szürke ballonkabát, fekete napszemüveg. Nem illik az öltözékükhöz a zsák, amit cipelnek. A sofőr hirtelen a fékre lép. A zsák eldől. Nem volt bekötve. Kiborul a tartalma. A busz belsejében elszabadulnak az arcok. Egymás után bújnak ki a zsákból. A mosolyt a kín követi, az örömöt pedig az elégedettség. Hamarosan csatlakozhat  hozzájuk a bosszúság és a vastag smink. A ballonkabátosok munkához látnak. Mindenkit megfosztanak arckifejezéseiktől. A gondolatok elkobzására a legtöbb esetben nincs szükség. Néha az arcot is eltávolítják. Ilyenkor csak a fej marad. Benne agytekervények, jó esetben gondolatok. Bár az ilyesmi ritka. A két ballonkabátos munkája eredményes volt. Arcmetsző késeikről letörlik a vért.
            A sofőr csodálkozva néz a visszapillantó tükörbe. Neki még vannak arckifejezései és gondolatai is. Ő az egyetlen, akire ez jellemző.
            Elered az eső. Fiú, lány, sofőr, arc. Bosszúság és smink. Egy zsák, tele metszetekkel.



2011. február 9., szerda

Filmet néztem


Azt kérdezték tőlem, mire jó a blog. Azt feleltem, bizonyos mennyiségű információ közlésére. Persze, a minőségre és a változatosságra is ügyelni kell. Az utóbbi szempontot figyelembe véve elhatároztam, hogy a jövőben beszámolok néhány filmről. A múltban láttam őket, de érdekesek, és érdemesek arra, hogy többen is halljanak róluk.
Az első film: Equilibrium --- Gyilkos nyugalom.  Rendező: Kurt Wimmer. Főszereplők: Christian Bale, Emma Watson. Kategória: sci-fi.
 A történet szerint a XXI. század elején kitört a harmadik világháború. Akik életben maradtak, gondoskodni akartak arról, hogy ilyen soha többé ne forduljon elő. Kidolgoztak egy elméletet, melynek kulcsmondata :"az ember embertelenségének oka az érzés képessége". Ezért a tudósok létrehozták a Proziumot. Ez egy kémiai anyag, melyet kötelező naponta adagolni. Az emberek így érzelmek híján élnek. Betiltották a művészeteket is. Az első képkockákban a Mona Lisa elszánt rejtegetőit üldözik a katonák.
Azért figyeltem fel erre a filmre, mert  George Orvell 1984 című regénye jutott eszembe róla. A cselekmény több pontban egyezett, de voltak eltérő megoldások is. Íme néhány jellemvonás:

         Equilibrium                                                                                                  1984

         Atya -------------------------------------------------------------------- Nagy Testvér
         Érzésbűn-----------------------------------------------------------------Gondolatbűn
         Papság---------------------------------------------------------------Gondolatrendőrség

        Megegyezik: 
  • a főszereplő kételkedése a fennálló rendszer hitelességében
  • eltűnt feleség
  • új szerelem
  • titkos szervezet a rendszer ellen
       Különbözik:
  • főszereplő sorsa
  • a titkos szervezettel való kapcsolatfelvétel nem csapda
A forgatókönyvet író Kurt Wimmer biztosan olvasta az 1984-et. A film látványos. Van benne fantázia (annak ellenére, hogy meglepően hasonlít az 1984-re). Tartalmaz drámai elemeket. A főhős változáson megy át.
Camus Közönye, Kafka Átváltozása után az Equilibrium is kérdéseket vet fel az emberi társadalom fejődését illetően. Ajánlom mindenki figyelmébe az említett regényt, elbeszélést és persze a filmet is.


2011. február 7., hétfő

Karády kora

 
New  Yorkban huszonegy évvel ezelőtt meghalt Karády Katalin. Ki volt ő? Színésznő és énekesnő. Miért fontos ez? A kor, melyben élt, ma már történelem. Mától ismét történelemmel kell foglalkoznom (érdekes előadások, szemináriumok tömkelege vár rám). A kettő valahogy összekapcsolódik. Legalábbis számomra.
Mitől érdekes ma az ő személye? Ha élne, elmesélhetné, milyen volt egy ismert közéleti személyiség élete 1939-1941 között. 
Ebben az időszakban a Pesti és a Vígszínházban lépett fel különböző szerepekben. A Halálos Tavasz volt első mozifilmje. Sikeressé és népszerűvé vált. Kilenc év alatt húsz filmben játszott főszerepet. Sok nő követte öltözködését, kalapjait, hajviseletét.
 1941-ben megváltozott a helyzet. Magyarország német megszállása, új kormány, Karády mellőzése. Dalait nem sugározta többé a  Magyar Rádióban Letartóztatás, magánéleti probléma, idegösszeomlás.1945-1949 között  az Operettszínházban dolgozott. Később betiltották  a filmjeit. A fővárosban nem léphetett fel. 1951-ben elhagyta Magyarországot. Ausztria, Svájc, Brazília, végül New York következett. Visszavonult életet élt. Kalapszalont vezetett.
1990. február 7-én halt meg. Más forrás azt állítja, hogy egy nappal később. Akárcsak a születési éve (kettőt letagadott), nem egyértelmű. Az viszont biztos, hogy szerepelt többek között a Makrancos hölgy, Valamit visz a víz, Halálos tavasz, Ópiumkeringő, Machita című filmekben. Emlékezünk kell rá.