2011. május 3., kedd

Álmodsz még?

Kollektív alvás közben egy öttagú csapat  a tudatalatti határait áttörve idegen gondolatokat ültet egy alvó üzletember agyába. Történet keretben és csattanó az utolsó filmkockában ---- Cristpher Nolan amerikai filmrendező alkotása, az  Eredet (Inception).


Álmodsz még? Amennyiben a válaszod igen, ügyelj arra, hogy el ne lopják az álmodat. Lehet szó tervről, elképzelésről és döntésről. Ez a lehetőség egyenlőre  a virtuális térben, vagy inkább a mozivásznon és a monitoron létezik. Azaz a képzeletben és Christopher Nolan Eredet c. filmjében.
Itt az olvasható, hogy az Eredet négyzetre emeli a Mátrixot. Máshol pedig arról próbálnak meggyőzni, hogy ha  mindössze egyetlen filmet akarok megnézi 2010-ben (na erről már lekéstek), akkor az  Nolan filmje legyen. Persze nem mindenki nyilatkozik erről ekkora elragadtatással. Arról olvashatunk itt, hogy ez a film „egy olyan patchwork, amelyhez ha közelebb megyünk, észrevesszük, hányféle minőségű, mennyiségű, színű és szavatosságú anyagból illesztették össze, és adták el Nolan-márkajelzéssel eredeti termékként”. 
Mi a film lényege? Az alaptörténet szerint Cobb (Leonardo DiCaprio) kedvenc csapatával előszeretettel lopkodja az ötleteket gyanútlan emberek agyából. Eközben mindannyian alszanak. Most azonban kipróbálják az ellenkezőjét: gondolatot ültetnek. A célszemély Fisher, aki örökölt egy vállalatot. Cobb a küldetés során elhiteti vele, hogy az apja azt akarja, tegye pénzzé az  életművét. Ez az alap, de a film során ettől a ponttól sokkal mélyebbre merülünk. A tudatalatti világában kalandozunk, leginkább menekülünk. Mivel a képzeletbeli világ háromszintes, a cselekmény ugyanennyi szálon fut. Ez kellő feszültséget ad. Közben mindent elmagyaráznak, és te is tudod, hogy épp melyik szinten járunk. Álom az álomban, a legvégén négyszeresen.
Érdemes megfigyelni Cobb hátterét. Az álomból csak úgy ébredhetünk fel, ha meghalunk. Legalábbis Cobb világában, amelyet a feleségével együtt teremtett. A nő  nem érzékelte (tudatosította magában), hogy  átlépte a tudatalatti legmélyén szövődő álom és  a valóság határát. Ő csak fel akart ébredni. Ezért  megölte magát. Ennek eredménye  az álomban ---- ébredés. A valóságban viszont ---- halál. Ez  a mozzanat kulcsfontosságúvá válik Cobb életében és a cselekményben egyaránt.
A film minőségét emeli a keret, melybe illeszkedik a történet, és a csattanó, melyet az utolsó filmkocka hordoz magában. A filmet ajánlom azoknak, akik szeretik, ha több szálon fut a cselekmény, és a néző számára előreláthatatlan a következő lépéssor, melyet a forgatókönyvíró mesterien komponált. Az eredménye: négy Oscar-díj (kategóriák itt).  Jobb eredményről csak álmodni lehet.